Étrend-kiegészítők

Simon Viktória, Dietetikus

 Ősszel beköszöntenek a hidegebb és rövidebb napsütéses napok, s ezzel együtt lassanként elkezd csökkeni az immunrendszerünk védekezőképessége is. Azonban aggodalomra semmi ok, ugyanis számos módszer létezik, amivel ezt megelőzhetjük. Ilyen például a kiegyensúlyozott és változatos táplálkozás, bizonyos esetekben étrend-kiegészítőkkel kiegészítve. Fontos figyelembe venni, hogy a lakosság különböző csoportjainak tápanyagigénye eltér egymástól, így az étrend-kiegészítők használata is. A megfelelő hatás elérésének céljából fontos, hogy kizárólag egyénre szabottan történjen a vitamin és ásványi anyag, fehérje vagy aminosav kiegészítés. Meghatározza a vitaminszükségletet a kor, nem, fizikai megterhelés, táplálkozási szokások, betegségek. Fontos megjegyezni, hogy egy multivitamin sem tudja helyettesíteni a változatos táplálkozást, csupán kiegészíti azt.

Bizonyos esetekben nagyon fontos szerepet játszik a jelenlétük, mint például: sportolás és rendszeres testedzés, várandósság, fogyókúra, növényi táplálkozás (vegetáriánus, vegán) és legyengült egészségi állapot esetében a gyógyulás támogatása.

Érdemes figyelni az étrend-kiegészítők szedésénél, hogy egyes készítmények együttes fogyasztása esetén kiütik egymás hatását, míg mások együttes fogyasztása serkentik egymás hatását. Például a C-vitamin a vas és a szelén támogatják egymást, ahogyan a D-vitamin és a kalcium is.

Nézzünk meg néhány vitamint és ásványi anyagot:

Multivitamin: Manapság már különböző korcsoportoknak készülnek, hiszen életkoronként más a vitaminszükségletünk. A Biotech USA-nak van külön nőknek és férfiaknak forgalomba hozott termékük, hiszen a két nemnek eltérő a szükséglete. Férfiaknak a Multivitamin for men, ami magasabb B-vitamin csoporttal rendelkezik, nőknek a Multivitamin for women, mely nagy hangsúlyt fektet az antioxidánsokra, illetve a One-A-Day multivitamin, mely terhesség és szoptatás idején is fogyasztható.  Glutén és laktózmentes, mindkét nem számára ajánlott multivitamin.

C-vitamin: Fontos a megfelelő bevitele, ugyanis a testünk nem képes saját maga előállítani. Immunerősítő hatása mellett segít a kalcium beépülésben, valamint hozzájárul a kollagén képzéshez is. Elősegíti a vas, bélben történő felszívódását. Antioxidáns képessége miatt véd a szabadgyökök kialakulásával szemben. C-vitaminban gazdagok: paprika, fekete ribizli, homoktövis, csipkebogyó, citrusfélék, kivi, áfonya, káposzta, paradicsom, brokkoli, málna. Napi javasolt mennyisége: 60-80 mg, 200mg felett a vizelettel ürül.

D-vitamin: Zsírban oldódó vitamin, kétféle formában jut a szervezetbe, egyik a D3 mely a napfény hatására keletkezik, másik a D2 mely táplálékkal jut a szervezetbe és ott alakul át D3-á. Kalcium beépüléséhez elengedhetetlen. Másik fontos szerepe az immunrendszer működésében található. Étrend-kiegészítővel történő bevitele ajánlott egész évben, de főleg az őszi-téli hónapokban. Ajánlott napi bevitele egészséges felnőttek esetében napi 1500-2000 NE. Biotech USA termékek: Ca-D3-K2 kapszula, Vitamin D3 italpor. Forrásai: hal, máj, tojás, tej és tejtermékek.

E-vitamin: Zsírban oldódó vitamin és antioxidáns, melynek szerepe van a szabadgyökök hatástalanításában, gyulladás csökkentésében, izomregenerációban, immunrendszer megfelelő működésében. Gyorsítja a sebgyógyulást, védi a vörösvértesteket. Legfontosabb forrásai: növényi olajok, édes burgonya, olajos magvak, müzli, hús, máj, tojás. Felszívódását elősegíti a C-vitamin s szelénnel történő együtt fogyasztása. Napi ajánlott bevitele: 10-15 NE.

Termék: Vitamin-E

B-komplex vitamin: Együttesen felelnek az energiatermelésért, ugyanis részt vesznek a szénhidrátok, fehérjék és a zsírok anyagcseréjében.  Támogatják az idegrendszert, a bőr, a szem, haj és a máj egészségét. B-vitaminokat minden esetben együtt érdemes bevinni a szervezetbe, ugyanis erősítik egymás hatását. A multivitaminok tartalmazzák a B-komplexet.

Termék: B-Complex

Szelén:  Legfontosabb szerepe az antioxidáns tulajdonságából következik, ezáltal erősíti az immunrendszer védekező képességét is. Forrásai: tengeri állatok húsa, belsőségek, teljes kiőrlésű gabonák, tej, tojás. Fontos itt is kiemelni, hogy E-vitaminnal és C-vitaminnal együttesen erősítik egymás hatását, így immunrendszer erősítésére, e hármas bevitele rendkívül nagy szerepet játszik. Napi szükséglete a szelénnek mai napig nem meghatározott. USA-ban elfogadott érték a 0,005-0,007 mg/nap.

Folsav: Fontos szerepet kap az immunvédelemben, főleg zöldségekben található meg. Télen gyakran kialakul a hiánya, ugyanis nincs szezonja a zöldségeknek, és mivel hőre érzékeny a Folsav, így a főzés során nem érvényesül a hatása. Napi ajánlott mennyiség: 400 mg/nap.

Cink: Egy ásványi anyag melynek szerteágazó szerepe van, jelen esetben kiemelném az immunrendszerre kifejtett stimuláló hatását. Forrásai: osztrigák, diófélék, tojás, hüvelyesek. Napi ajánlott bevitele: 15 mg.

Termék: Calcium-zinc-magnesium, Zinc+chelate

Vas: Rendkívül fontos ásványi anyag, a vörösvértestek termelődésétől kezdve a stressztűrő képességünkön át, az immunrendszer működéséhez egyaránt elengedhetetlen.
Napi ajánlott bevitele: 14 mg.

Forrásai: gabonák, húsok és belsőségek, gyümölcsök és zöldségek egyaránt.

Termék: Multi Mineral Complex

Fontos kihangsúlyoznom, hogy nem helyettesítik a kiegyensúlyozott, egészséges táplálkozást, hisz neve is mutatja, étrend kiegészítésre szolgálnak! Megfelelően összeállított, változatos és szezonálisan összetett étrenddel, illetve az immunrendszert támogató vitamin és ásványi anyag kiegészítéssel teljes erővel feltudunk készülni az ősztől kora tavaszig tartó időszakra, és megtudjuk erősíteni szervezetünk védekező képességét!

Dietás tanácsadás